De Stille Dood Van Belgisch Andersschaligen.
Publié : 07 mars 2017, 09:46
Préface: je suis désolé de ne pas pouvoir traduire en Français à une facon convenable et correcte ce message suivant. C'est une reflexion que je me fesais en lisant l'article de Nürenberg dans Train Minuature Magazine (TMM). Pour ceux qui comprennent pas le Néerlandais, il n'y a rien d'important dans ce message. Seulement une reflexion personel sur l'avenir du modélisme Belge dans les échelles non-H0.
De Stille Dood Van Belgisch Andersschalingen.
Bij het doorlezen van het Nürenbergartikel in Modelspoormagazine 167 viel de totale overheersing van de H0 schaal op. Vijftien volle bladzijdes Belgische of Belgisch gerelateerde H0 geweld. Wanneer men aandachtig gaat zoeken, vindt men nog hier en daar een vermelding van een andersschalige nieuwigheid. Zo vond ik voor schaal N een Belgisch disco-rijtuig van Pi.R.A.T.A. Leuk, maar daarmee stoffeer je geen modelbaan.
Nochtans is er een interesse. Het Belgisch omschilderproduct van Fleischmann van vorig jaar, de stoomlocomotief type 64, viel in de prijzen bij de modellen van het jaar, en ging het nogwel enkel om een Duits model enkel in een Belgische-groene livrei gespoten, meer niet. Ook op de tweede-handsmarkt zijn Belgische modellen erg gezocht. Zelfs een stok-oude Piko diesellocomotief type 204 uit de jaren '60 (bijna 60 jaar oude productie) gaat van de hand voor relatief veel geld. 50 tot 80 euro zijn geen uitzondering voor dit technologisch totaal voorbijgestreefd mormel. Nog een voorbeeld. Hobbytrain kwam uit met een Belgische Vectron, reeks 18 in schaal N. Dit model werd in geen tijd volledig uitverkocht. De vraag is nog steeds groot, maar de herproductie blijft uit.
Belgische andersschaligen blijven op een honger zitten. Er komt nog amper iets uit, en wanneer dat er eens iets is, is het meestal een omschilderding. Belgsiche anderschaligen moeten noodgewongen kiezen voor ofwel stokoude occasies die iedereen wel kent, ofwel zelfbouw, wat niet aan iedereen is besteed. Om de hobby interessant te houden, en de uitdaging fris, zijn Belgisch anderschaligen bijna gedwongen om te buigen of te breken: zelfbouw of mee met de massa: H0.
De modelbouwhobby zit in een crisis. Knutselen is uit de tijd. Vandaag moet alles virtueel zijn: het gamen, chatten, film en muziek.... We leven steeds meer in een wereld waarin we zelf niets meer doen, maar enkel ons inbeelden dat we door het beleven van de simulatie, we het echte beleven. Knutselen deelt in de klappen, en modelbouw is tanend.
Maar de schult zit niet alleen bij virtualisering van onze samenleving. De Modelbouwindustrie heeft ook boter op het hoofd. Men wilt nu onmiddellijke return of investment.. Men wilt onmiddellijk winst maken, liefst nog voor de productie is gestart met voorinschrijvingen. De huidige industrie speelt niet meer op lange termijn. Dat is voor de oude industrie van de vorig eeuw. De tijd waar men een modellen mogelijk 10 jaar in een catalogus had staan, waar men voor kon sparen, men kon van dromen. Man had de keuze uit een heel gamma aan modellen, nieuw en betaalbaar. Het verhaal van de producent de dag van vandaag is heel anders: winst en instant satisfaction voor de investeerder. De ziekte van de tijd: smart-föne, virtuele vrienden bij smoelenboek en flikkerfilms - druk om de knop en lachten... druk op de knop en winst.
Maar desondanks, hoe we het keren of draaien, het tij zal niet meer keren. De hobby is tanend en de modelindustrie is harteloos. Belgisch anderschaligen zijn met een stille dood bedrijgd. Enkel de modelbouwavonturiers zullen eens kiezen voor het bouwen van een Belgische modelbaan in een andere schaal dan H0. Maar indien je een Belgische spoorweghart hebt, en je wilt je kunnen uitleven als een klassieke modelspoorder met een modelbaan en een vitrine aan mooi, schaalgetrouwe, op en top mooie en frisse Belgsiche modellen, dan kan je niet anders meer dan kiezen voor H0. Erg jammer...
Dit is de stille dood van de Belgisch-andersschaligen... :'(
De Stille Dood Van Belgisch Andersschalingen.
Bij het doorlezen van het Nürenbergartikel in Modelspoormagazine 167 viel de totale overheersing van de H0 schaal op. Vijftien volle bladzijdes Belgische of Belgisch gerelateerde H0 geweld. Wanneer men aandachtig gaat zoeken, vindt men nog hier en daar een vermelding van een andersschalige nieuwigheid. Zo vond ik voor schaal N een Belgisch disco-rijtuig van Pi.R.A.T.A. Leuk, maar daarmee stoffeer je geen modelbaan.
Nochtans is er een interesse. Het Belgisch omschilderproduct van Fleischmann van vorig jaar, de stoomlocomotief type 64, viel in de prijzen bij de modellen van het jaar, en ging het nogwel enkel om een Duits model enkel in een Belgische-groene livrei gespoten, meer niet. Ook op de tweede-handsmarkt zijn Belgische modellen erg gezocht. Zelfs een stok-oude Piko diesellocomotief type 204 uit de jaren '60 (bijna 60 jaar oude productie) gaat van de hand voor relatief veel geld. 50 tot 80 euro zijn geen uitzondering voor dit technologisch totaal voorbijgestreefd mormel. Nog een voorbeeld. Hobbytrain kwam uit met een Belgische Vectron, reeks 18 in schaal N. Dit model werd in geen tijd volledig uitverkocht. De vraag is nog steeds groot, maar de herproductie blijft uit.
Belgische andersschaligen blijven op een honger zitten. Er komt nog amper iets uit, en wanneer dat er eens iets is, is het meestal een omschilderding. Belgsiche anderschaligen moeten noodgewongen kiezen voor ofwel stokoude occasies die iedereen wel kent, ofwel zelfbouw, wat niet aan iedereen is besteed. Om de hobby interessant te houden, en de uitdaging fris, zijn Belgisch anderschaligen bijna gedwongen om te buigen of te breken: zelfbouw of mee met de massa: H0.
De modelbouwhobby zit in een crisis. Knutselen is uit de tijd. Vandaag moet alles virtueel zijn: het gamen, chatten, film en muziek.... We leven steeds meer in een wereld waarin we zelf niets meer doen, maar enkel ons inbeelden dat we door het beleven van de simulatie, we het echte beleven. Knutselen deelt in de klappen, en modelbouw is tanend.
Maar de schult zit niet alleen bij virtualisering van onze samenleving. De Modelbouwindustrie heeft ook boter op het hoofd. Men wilt nu onmiddellijke return of investment.. Men wilt onmiddellijk winst maken, liefst nog voor de productie is gestart met voorinschrijvingen. De huidige industrie speelt niet meer op lange termijn. Dat is voor de oude industrie van de vorig eeuw. De tijd waar men een modellen mogelijk 10 jaar in een catalogus had staan, waar men voor kon sparen, men kon van dromen. Man had de keuze uit een heel gamma aan modellen, nieuw en betaalbaar. Het verhaal van de producent de dag van vandaag is heel anders: winst en instant satisfaction voor de investeerder. De ziekte van de tijd: smart-föne, virtuele vrienden bij smoelenboek en flikkerfilms - druk om de knop en lachten... druk op de knop en winst.
Maar desondanks, hoe we het keren of draaien, het tij zal niet meer keren. De hobby is tanend en de modelindustrie is harteloos. Belgisch anderschaligen zijn met een stille dood bedrijgd. Enkel de modelbouwavonturiers zullen eens kiezen voor het bouwen van een Belgische modelbaan in een andere schaal dan H0. Maar indien je een Belgische spoorweghart hebt, en je wilt je kunnen uitleven als een klassieke modelspoorder met een modelbaan en een vitrine aan mooi, schaalgetrouwe, op en top mooie en frisse Belgsiche modellen, dan kan je niet anders meer dan kiezen voor H0. Erg jammer...
Dit is de stille dood van de Belgisch-andersschaligen... :'(